Tender Consultatie kan voor zowel de vragende (uitschrijvers) partij als de inschrijvende aanbieders zijn, dus een hulpmiddel voor beide partijen. Uiteraard niet voor beide partijen tegelijkertijd, want dan zou er een belangenverstrengeling ontstaan.
Wij zijn gespecialiseerd in audiovisuele techniek en theatertechniek, zowel ontwerp als installatie. Geven inkoopadvies inzake bedrijfsgebouwen, auditoriums, podia, theaters, scholen en andere indoor en outdoor events of langdurige installaties. Wij garanderen efficiëntie door een gedegen marktanalyse en zorgen dat de partijen zo veel mogelijk op elkaar aansluiten en dezelfde taal gaan spreken. Meedenken staat op nr. 1 en een gedetailleerd (verbeter-) plan vanuit het initiële idee (visie+verordening) duidelijk op papier krijgen is onze inzet.
Inschrijven op een gedetailleerd bestek, vraagt om een overzichtelijk EMVI plan van een hoge kwaliteit en uitstraling, inclusief (volgens Artikel 2.76) de gevraagde functionele en technische specificaties (de uitgeschreven aanbesteding is altijd de leidraad die wij volgen). Inschrijven als combinatie (Artikel 2.52 lid 3) kunnen wij voor u (als penvoerder) faciliteren.
Gratis download consult-formulieren onder CC BY-ND 4.0:
Visie is niet alleen je creativiteit gebruiken om een plan vorm te geven, maar ook met kennis voorspellen wat er in de toekomst gaat komen. Eerst komt er een analyse van de behoefte, daarna het opstellen van de (selectie-) criteria/eisen (e-Certis/PvE) plus vormvereisten en pas daarna kun je de uitnodiging tot inschrijving verlichting of AV middelen opstellen (zonder dat er juridische implicaties ontstaan door directe marktconsultatie). Uitvragen kunnen nu vaker gerealiseerd worden met besparingen tot wel 25% op het budget en een klanttevredenheid die vele malen hoger ligt door de inspanningen van een AV/Theatertechniek Consultant. Het goed formuleren van de aanbesteding kan een hoop onduidelijkheid, geld en ontevredenheid schelen bij het opleveren van de installatie/dienst.
Tevens voorkom je met een goed uitgewerkt bestek (richtprijzen-/item-/datablad), “appels & peren” - inschrijvingen. Potentiële inschrijvers/gegadigden/leveranciers kunnen afhaken als er geen voorwerk is gedaan.
Het openbaar uitzetten van aanbesteding op Tenderned is niet altijd verplicht, bij overheden is de drempel vaak 143 duizend (221 decentraal) en bij organisaties in speciale sectoren en defensie 443 duizend euro (sociaal 750 duizend, werken 5.5 miljoen). Na het uitzetten kunnen grote en kleine ondernemers zich vervolgens inschrijven op de audiovisuele, podium- en/of verlichtingstechniek vraag, ofwel een passende offerte uitbrengen op de percelen.
Als leverancier/fabrikant van apparaten, diensten en materialen wil je natuurlijk de grootste kanshebber zijn, soms gaat het puur om de prijs, maar steeds vaker gaat het er om zo goed mogelijk aan te sluiten op de daadwerkelijke wensen van de klant. Er achter komen wat deze wensen precies zijn, een mede-bidmanager heeft ervaring en doortastendheid nodig. De documenten, notities, taken en gunningsinformatie van de aanvraag moeten kristalhelder zijn. Accountmanagers, specialisten en andere key-players moeten op de hoogte zijn van ieder detail. Ook van wat de concurrent aanbiedt, wat is de tendens, de publicaties van aanbestedende diensten en welke consulenten/experts of inkoopadviseurs zij hebben. Tijdens de “Tender Start-Up” kijken wij onder andere naar uw USP en KPI. Met externe ogen zetten wij het bedrijf opnieuw in de schijnwerpers. Het inschrijven op Nederlandse en Europese overheids aanbestedingen gebeurt vaak via Tenderned (of een Europese variant), u heeft dan eHerkenning nodig, een UEA, een mooie EMVI score en er moet een sprekend bedrijfsdossier zijn. Bid adviseurs zijn essentieel. Deze diensten bieden waardevolle begeleiding en ondersteuning tijdens het gehele aanbestedingsproces (openbaar ofwel met een concurrentiegerichte dialoog, de mededingingsprocedure met onderhandeling of de procedure van het innovatiepartnerschap). Eén van de belangrijkste voordelen van een Tender & Bid adviseur is de expertise die zij met zich meebrengen. Maak een grotere kans door professionele hulp in te huren.
Dit is vaak een opeenstapeling van problemen, de inschrijfperiode verlengen of de aanbesteding uitstellen om meer te onderzoeken of andere politieke of zakelijke redenen, uitstellen of het tijdspad aanpassen (een rectificatie) is vragen om problemen. Als voorbeeld noemen wij het Tesla fenomeen. Tijdens het tekort aan chips in de automotive industrie gingen de kosten flink omhoog en dus ook de prijzen van nieuwe en gebruikte auto’s, terwijl autobouwer Elon Musk zijn prijzen stabiel hield en zelfs langzaam verlaagde. Veel leaseorganisaties zijn overgestapt op een aanbod van Tesla. Momenteel is er een prijzenoorlog aan de gang en zet Musk de wereldwijde industrie weer op zijn kop, plus dat er straks tienduizenden Tesla’s uit de lease komen waardoor dit deel van de markt onder druk komt te staan.
Een eerste offerte waar veel elektronica of een gevoelige andere grondstof aan te pas komt, kan dus enorm omhoog schieten. De markt is grillig. Een tweede verfijnde inschrijving (na een rectificatie) kan er opeens heel anders uitzien (Artikel 2.15). Het kan natuurlijk zinvol zijn om bij nader inzien de inschrijfperiode en het bestek van de tender aan te passen. Maar vaak is dit verspilde tijd en stress voor alle partijen, kom dus snel tot zaken met een overtuigende tender. Na een definitieve publicatie betreft het vaak een wezenlijke wijziging, dan moet alles opnieuw.
Project innovaties uit Europa.
In Europa zijn er gelukkig nog steeds fabrikanten die voldoende investeren in R&D en dus in nieuwe ontwikkelingen. Ook projectmatig, het is natuurlijk veel eenvoudiger om te overleggen met iemand van de R&D afdeling van een Eropesche fabrikant dan iemand in een chinese fabriek. Op maat gemaakte installaties zijn eigenlijk altijd relevant maar ook korte lijnen van communicatie, zeker tijdens een “innovatiepartnerschap”.
Ontwerp en design support.
Een grote investering is altijd spannend, daarom is het van belang dat er een duidelijk beeld komt, 3D visualisaties en plattegronden kunnen hierbij helpen. Met diverse software kunnen wij u een mooie indruk geven en (mee) ontwerpen richting het eindresultaat. Ook het 3D ontwerp van meubels, decor en andere interieur aspecten kunnen wij voor u verzorgen incl. 3D maquettes / voorbeelden / samples. De gekozen designtaal moet uiteraard wel haalbaar zijn en het ontwerp moet ook tegen het licht van het MVOI (Maatschappelijk Verantwoord Opdracht geven en Inkopen) worden gehouden.
Na 30 jaar ervaring in de installatietechniek (AV/Theater/Infrastructuur/Interieur/Energie) kunnen wij met ons brede wereldwijde netwerk goed en gedegen advies geven. Elektrotechniek, audio- en lichttechniek zijn altijd met elkaar verbonden geweest, maar er is nu een extra punt aan toegevoegd en dat is “Het Netwerk Management Systeem”. Kabelgoten en bekabeling, interventie, Wifi, Bluetooth, UTP, POE, SDI, AES, sACN etc. etc. er zijn ontelbare opties om camera’s, lampen, beamers, alarm, speakers aan elkaar te verbinden, de communicatie gebeurt tegenwoordig meestal digitaal in besturingssoftware. Als expert in het aanbestedingsteam steun je de project/tender manager maar ook de rest van de leden, van de contractmanager tot het afdelingshoofd inkoop.
Bij complexe aanbestedingen is het lastig om in een app te vangen wat alle wensen zijn, uiteraard kun je de vraag neerleggen bij een licht programmeur van een specifiek software programma. Maar hoe zit het met het totale ontwerp? Welke doelen willen we bereiken? Welke functie krijgen de ruimtes? Welke producten moeten van A-merken zijn en welke van B-merken of zijn er in sommige gevallen zelfs C-merken toe te passen? Zijn er equivalenten in omloop met een andere branding, maar zijn feitelijk hetzelfde product? Wat mogen de geschiktheidseisen, selectiecriteria en gunningscriteria zijn en hoe beoordeel je dit? Al deze vragen en meer passen niet in één app. Wij geven graag professioneel advies en een eerste begroting plus een diagnose welke duidelijk past bij het ambitieniveau.
Ondanks onze dienst richting zowel inschrijvende partijen als partijen die de aanbestedingen/uitvraag publiceren zijn wij toch onafhankelijk. Importeurs, fabrikanten en installateurs hebben er natuurlijk baat bij als ze het product verkopen waar de grootste marge op zit. Als wij met u een aanbesteding formulieren en uitzetten, weten wij hoe de markt globaal in elkaar steekt, maar wij gaan niet op de stoel van de importeur of installateur zitten. En wij hebben ook geen afspraak met fabrikanten of anderzijds. Andersom is het minder belangrijk om onafhankelijk te zijn, een tip richting andere fabrikanten kan juist veel opleveren. Alles bij 1 importeur of fabrikant inkopen lijkt soms handig, maar is kwalitatief niet altijd de beste oplossing (Artikel 2.52 Een gezamenlijk/combinatie aanbod heeft soms de voorkeur en kent veel voordelen voor zowel de aanbieder als de afnemer).
Tussentijdse evaluaties, experts invliegen of van koers veranderen kan zinvol zijn (bijvoorbeeld tijdens een extra locatiebezoek en op voorwaarde dat er geen wezenlijke wijziging is en alles in een laatste N.v.I. past). Niet alleen kunnen wij gaande een project aansluiten met ons advies, ook bij de afronding (opmaken en beoordelen van een shortlist) kunnen overheden en bedrijven voor consultatie bij ons terecht. Tevens kunnen wij lopende het traject een controlefunctie aannemen en bijvoorbeeld toegepaste “key performance indicators” (KPI) voor u in de gaten houden “the proof is in the pudding”. Uiteraard evalueren we alle trajecten met onze partners, waardoor we de kwaliteit monitoren en blijven verbeteren, ofwel “Kaizen” (Japans voor continu verbeteren).
Aanbestedende diensten zijn soms verplicht om afgewezen inschrijvers in kennis te stellen, inclusief de reden van afwijzing. Hierbij kan gevoelige bedrijfsinformatie bij de concurrent terecht komen. Inschrijvers die bepaalde informatie van de winnende inschrijver wensen kunnen uit deze belangrijke informatie destilleren die vertrouwelijk had moeten blijven, om zo de positie van de winnende tender te beschermen. Zowel de aanbestedende dienst als de inschrijver moeten hiervoor waken. Ook wij geven hier adviezen over, ook op het moment dat er WOB-verzoeken komen.
Hoewel er in een ver verleden veel werd georganiseerd/gerealiseerd met snoepreisjes en restaurantbezoeken, is dit anno 2025 minder belangrijk en soms zelfs niet wenselijk. Europese overheden hebben strenge regels waar het gaat om “snoepreisjes”, u moet zich hier niet mee inlaten tijdens overheidsaanbestedingen, dit werkt averechts. Een speciale band opbouwen met klanten blijft natuurlijk wel belangrijk, een sociale houding of een sociaal gebaar zijn zelfs essentieel voor de gunfactor. Vertrouwen uitstralen is tevens essentieel.
Ja, er zijn alternatieven zoals; De Aanbestedingskalender, Negometrix en CTM Solutions. Uiteraard kunnen bedrijven onderling (onderhands) gewoon offertes opvragen bij elkaar en kan een overheidsinstelling kleinere (Artikel 2.19 Lid 3, percelen waarvan de geraamde waarde niet meer bedraagt dan € 80 000) aanbestedingstrajecten binnen de regelgeving van de aanbestedingswet onderhands uitvoeren. De consultatie zelf, maar ook huur van apparatuur en vervanging of herstel van systemen vallen niet per se onder deze wet. Hierbij kan de overheidsinstelling zelf offertes opvragen. Steeds vaker worden algoritmes en AI ingezet om keuzes voor ons te maken, maar een eindbesluit is niet iets wat je hier aan over wil laten. Wie heeft de regie en welke omstandigheden neem je mee in je besluit en zijn er verborgen kosten? Inkopen is een vak, zeker in de AV en licht installatie sector.
Veel energiebesparende maatregelen kunnen rekenen op subsidie, de aanbestedende partij kunnen wij helpen bij aanvragen. En er is een Energie-Investeringsaftrek (EIA) voor ondernemers. Verder is veel meer aftrekbaar denk aan “beroepsuitrusting kosten” en andere representatie- en ambiance-kosten. Binnen de EU is BTW belasting tussen landen aftrekbaar, bij import buiten de EU is dat een ander verhaal, iets om rekening mee te houden bij het opmaken van de begroting. Subsidie op lokaal geproduceerd materiaal is in een aantal gevallen ook toepasbaar.
Voor beide partijen is “Storytelling” belangrijk, maar het moet oprecht, helder en bij aanvang een pakkend en vooral kloppend verhaal zijn. Visueel sterk zijn is wellicht de belangrijkste factor, het is snel en voor partijen overzichtelijk. Ook creativiteit en doortastendheid spelen een rol bij de presentatie, een verrassend element kan het enthousiasme aanwakkeren.
Een maquette, 3D animatie of film, tekeningen of de oude vertrouwde Powerpoint, (vereenvoudigde) technische tekeningen en uiteraard een duidelijk beeld van de (sociale) ROI.
Strategisch inschrijven op een (service) bestek moet kunnen, maar zonder misleiding.
Voordat de presentatie start is er natuurlijk een brainstorm geweest met “geweldige ideeën", maar om alleen de super en levensvatbare ideeën te presenteren ga je selecteren, hier kun je Mark Raison’s Idea Box idee-selectiemethode bij gebruiken.
Als de presentatie goed is, ben je al met 1 been binnen bij de aanbesteder, uiteraard moet de prijs ook kloppen, de prestaties/capaciteitsvereiste en het moet geheel aansluiten op de gunningscriteria en eisen.
De Aanbestedingswet 2012 kent dwingende en facultatieve uitsluitingsgronden. In de Aanbestedingswet 2012 staan 3 EMVI gunningscriteria: de beste prijs-kwaliteitverhouding (BPKV), de laagste prijs en de laagste kosten op basis van kosteneffectiviteit (met name levenscycluskosten).
B2B tenders zitten uiteraard anders in elkaar dan overheidsaanbestedingen, een overheidsinstelling is minder gevoelig voor “de sociale gunfactor” en gaat akkoord met een offerte op basis van lineaire objectieven (BPKV) richtlijnen en de effectiviteit zoals ze beschreven staan in de stukken. Dat wil niet zeggen dat er aspecten zijn die meer aansluiten bij de filosofie, criteria en doelstellingen van een stichting/instelling. Wij kunnen u bijstaan alles te toetsen (ook op echtheid) en argumenten van afwijzing of toewijzing te formuleren. Een lokaal bedrijf kan zomaar meer kans hebben omdat er lokale arbeid, grondstoffen of anderzijds gebruikt worden, of omdat het milieu minder belast wordt door veelvuldig woon/werk verkeer van diensten van bijvoorbeeld technici. B2B gunningen werken iets anders, hierbij kan een langer staande relatie of gegarandeerde service belangrijk zijn, of simpelweg een (sociale) klik. Uiteraard zal “value for money” het beslissende punt zijn.
Ten slotte het contract en de oplevering.
Van A tot Z de partijen begeleiden is ook een taak van de consultant.
De gemaakte afspraken tussen de partijen staan uiteraard op papier, de risico’s en daarbij behorende garanties zijn bevestigd, met deze handtekeningen op de contracten en offerte overeenkomsten verbinden partijen zich aan elkaar.
Hierbij komen paritaire voorwaarden en kwaliteitsservice ook om de hoek kijken, een oplevering kan alleen plaatsvinden met een bekrachtigen van een tevreden goedkeuring. Uiteraard kunnen wij als consultant aanwezig zijn bij de opleveringen om de werking tegen het licht te houden en te vergelijken met de inhoudelijke en technische overeenkomst.